به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، پنجمین اجلاس ملی میزبانی ایرانی ـ اسلامی با محوریت هماندیشی فعالان و اثرگذاران اقتصاد در صنعت گردشگری با حضور علی آقا محمدی عضو تشخیص مصلحت نظام، قاضیزاده هاشمی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، مدیران خراسان رضوی و سایر مدیران در حوزههای مختلف مدیریت شهری و اصحاب رسانه برگزار شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این اجلاس با بیان اینکه مسافر در درجه اول به مشهد، برای زیارت میآید، اظهار کرد: تنها شهری که در جهان اسلام از ایران قابلیت مرکزیت جهان اسلام را دارد مشهد است همچنین امام رضا(ع) زمانی به اینجا آمدند که خراسان مرکز جهان اسلام بود لذا باید این قابلیت در همه طرحها و برنامه های توسعه شهر مدنظر قرار گیرد و توسعه این شهر در گستره جهانی نگریسته شود.

آقا محمدی با اشاره به اینکه ما باید این شهر را به عنوان شهر جهانی بشناسیم، بیان کرد: متاسفانه این نگاه در تهران وجود ندارد و ما این قابلیت و مزیت ویژه مشهد را باید همواره در نظر داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مشق اساسی است که رهبری روی آن تاکید ویژه کردهاند و آن عبارت از اول اسامی شهرهای مشهد، شیراز و قم گرفته شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر شهری باید دارای هویت مشخص باشد بویژه هویت فرهنگی یک شهر بسیار حائز اهمیت است.

آقا محمدی افزود: هدف اصلی سفر افراد به مشهد، زیارت حرم مطهر رضوی است و باید همه شهر رنگ و بوی حضرت امام رضا (ع) را داشته باشد، اگر گردشگری حلال را مدنظر داشته باشیم مشهد می تواند مرکز گردشگری حلال باشد و باید بر همین اساس شکل گیرد.

وی ادامه داد: صنعت حمل و نقل در مشهد وجه مهم بخش گردشگری است، به نحوی که باید خطوط مستقیم هوایی بین مشهد و همه شهرهای کشورهایی که مردم آنها دلبستگی به حضرت امام رضا (ع) دارند، برقرار شود و در کنار آن راه آهن نیز توسعه یابد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: باید چشم انداز توسعه مشهد را متفاوت از سایر شهرهای کشور تعریف کنیم، در این راستا دولت نمی تواند به تنهایی توسعه مشهد را انجام دهد و حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در این بخش ضروری است.

آقا محمدی با بیان اینکه مشهد دچار خود کم بینی است افزود: این شهر طی ۴۰ سال گذشته به شدت تغییر و توسعه یافته است اما تبلیغاتی که در مکان ورودی گردشگر اعم از راه آهن، فرودگاه و پایانه می شود مربوط به ظرفیت های تهران است و کمتر تبلیغات برای توانمندی ها، ظرفیت ها و دستاوردهای این شهر در حوزه های مختلف انجام می شود.

وی همکاری کشورهای همسایه برای توسعه گردشگری حلال، زنجیره ای کردن کارهای مربوط به توسعه گردشگری مذهبی و دخیل کردن مردم در این امور، شبکه سازی برای ترویج اخلاق و رفتار رضوی و مجازی کردن خدمات گردشگری با جذب استارت آپ ها را در توسعه گردشگری مذهبی در مشهد مورد تاکید قرار داد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه با بیان اینکه هر توریستی که وارد کشوری میشود میانگین یک هزار و ۷۰۰ دلار هزینه میکند اما متاسفانه میانگین این هزینه برای توریستهای خارجی در مشهد ۲۱۰ دلار است، گفت: بندر متروکهای در دنیا بهنام دبی توانست در سال ۲۰۱۷ اولین شهر توریستپذیر دنیا شود و درآمد دبی از گردشگری ۳۰ میلیارد دلار در سال باشد.

شهناز رمارم دلیل این موفقیت در جذب گردشگر را بهخاطر مدیریت خوب گردشگری و منابع انسانی و مدیریت اقتصادی و اعتماد و واگذاری امور بهبخش خصوصی دانست و ادامه داد: چه اشکالی دارد در کنار گردشگری مذهبی در مشهد بهسایر پتانسیلهای گردشگری این شهر و انواع گردشگریها مانند گردشگری سلامت، فرهنگی و تاریخی نیز توجه کنیم.

وی افزود: ما میتوانیم با سرمایهگذاری و افزایش جاذبههای گردشگری مانند توس و طابران ۳٫۵ روز حضور گردشگر در مشهد را افزایش دهیم و ترتیبی دهیم که مسافر و زائر قصد و نیت ۱۰ روزه کند.

عضو شورای شهر مشهد اظهار کرد: با این اقدام ضمن افزایش مدت حضور گردشگر در مشهد میتوانیم سهم اندک ۲۱۰ دلاری مشهد از این صنعت را افزایش دهیم.