خراسان ما
خراسان ما

مشهد نیازمند پارک‌های موضوعی مذهبی است

مشهد نیازمند پارک‌های موضوعی مذهبی است

مشهد نیازمند پارکهای موضوعی مذهبی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی محمد رضا کلایی دیشب، ۱۵ اسفند ماه، در نشست استاندار با سرمایهگذاران حوزه گردشگری اظهار کرد: اصل مساله دارا بودن مزیت نسبی گردشگری در استان خراسان رضوی و شهر مشهد بر هیچکس پوشیده نیست. حل مشکلات این شهر به دست بخش خدمات بوده که شامل بخش مالی و گردشگری است.

وی افزود: گردشگری در صدر حوزههایی است که امکان جهش اقتصادی را ایجاد میکند. از جمله اقداماتی که باید در حوزه گردشگری ایجاد شود، برندینگ شهری و مجموعه شهری است. برند گردشگری شهر مشهد باید مبتنی بر ویژگیهای هویتی، توجه به بارگاه امام رضا(ع) و مجوعه شهری مشهد باشد و این کالای عمومی باید توسط ما به فعالان حوزه گردشگری ارائه شود.

شهردار مشهد بیان کرد: برخلاف گفته عدهای ما نیازمند تبلیغات و بهبود فضای ذهنی هستیم. همچنین مساله حمایت عمومی، دولتی و قضایی مسالهای جدی است که باید به آن توجه شود.

کلایی درباره ارائه پیشنهادات در رابطه با حوزه گردشگری شهر مشهد و بهبود فضای آن خاطرنشان کرد: ما باید مگاپروژهها را با کمک سرمایهداران عملیاتی کنیم. همچنین مشهد نیازمند شهربازی بزرگ با مقیاس بالا، باغ وحش، پارکهای موضوعی مخصوصا مذهبی و تاریخی و جشنواره مشهد است. به نظر من با این سازماندهی نظام اداری، چرخ دنده توسعه اقتصادی فقط توسط استاندار به حرکت خواهد آمد.

مشهد مقصد گردشگران مسلمان و شیعه در حوزه گردشگری سلامت
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ما در بحث گردشگری، در کشور منطقه آسیا و فراتر از آن سرآمد هستیم و ایران، به ویژ مشهد، مقصد گردشگران مسلمانان شیعه فراوانی است که معتقد به استفاده همزمان از دوا و شفا هستند.

غلامحسین شافعی اظهار کرد: به نظر میرسد که در خراسان به یک اهلیت حرفهای در مسئول عالی استان رسیدهایم و این اهلیت حرفهای نتایج متفاوتی را برای اقتصاد استان خواهد داشت. نکته بارز در رابطه با گردشگری این است که هیچ کدام از مجموعه فعالیتهای اقتصادی برون مرزی کشور به اندازه گردشگری دارای توسعه همه جانبه ارتباطی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیست. همچنین صرفا بعد اقتصادی گردشگری مورد نظر نیست بلکه گردشگری دارای ابعاد سیاسی و اجتماعی فوق العادهای است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی در نظر سایر کشورها، مخصوصا کشورهای توسعهیافته، واقعیتهای ایران غایب است و تصورات کسانی که وارد ایران میشوند با واقعیت فاصله زیادی دارد. یکی از محورهای مهم برای تغییر دید اشتباه این کشورها، مساله گردشگری است. در حال حاضر مانور کشورهای توسعه یافته بیش از درآمد کالایی بر درآمد گردشگری است.

شافعی بیان کرد: از نظر گردشگری استعدادهای فراوانی در استان وجود دارد اما برنامه ریزی پایه و آیندهپژوهی در این زمینه در کشور ما به عنوان یک غایب بزرگ گردشگری است.

وی اضافه کرد: ما در بحث گردشگری، در کشور منطقه آسیا و فراتر از آن سرآمد هستیم و ایران، به ویژه، مشهد مقصد گردشگران مسلمانان شیعه فراوانی است که معتقد به استفاده همزمان از دوا و شفا هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه گردشگری ما بیپناه و بیبرنامه است، تصریح کرد: اکثر کسانی که برای گردشگری سلامت به مشهد میآیند در خیابانها ویران و گرفتار دلالان میشوند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی ما باید شرکتهای مدیریت گردشگری را ایجاد کنیم.

شافعی خطاب به استاندار خراسان رضوی گفت: اتاق بازرگانی آمادگی دارد تا در تمام سفرهای دولتی، افراد معرفی شده از استان خراسان توسط مسئولین، در هیاتهای دولتی قرار گرفته تا با بلندپایهترین افراد در مختلف در زمینه گردشگری مذاکره بپردازند.

بخش زیارت و گردشگری؛ محور توسعه شهر مشهد
علی رسولیان، مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی، با بیان اینکه در استان خراسان رضوی با حضور مهندس رزمحسینی، ضرورت استفاده از توان شرکتهای بخش خصوصی و مردم برای توسعه استان و توانمندسازی محلی و منطقهای بر اساس الگویی که در استان کرمان اجرا و عملیاتی شده و نتایج خوبی را در بر داشته، گفت: ما در استان خراسان رضوی این الگو را آغاز و خوشبختانه در جلسهای که روز گذشته در وزارت کشور برگزار شد، اجرایی شدن این طرح در تمام کشور مصوب شده و بر اساس آن شرکتهای توانمند، مسئولیت توانمندسازی هر بخش را بر عهده خواهند گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ما خراسان را به ۱۲ منطقه تقسیم کرده و تاکنون ۲۴ شرکت توانمند مسئولیت توسعه مناطق را بر عهده گرفتند و کار را آغاز کرده و دورههای آموزشی برگزار شده است. همچنین الگوها و شرکتهای موفق در کرمان برنامههای خود را ارائه کردند و امیدواریم با حضور شرکتها، تشکلات و بخش خصوصی توانمند در استان، مسیر توسعه را طی کنیم.

رسولیان بیان کرد: هدف اصلی این جلسه این است که بخش زیارت و گردشگری به عنوان محور توسعه شهر مشهد قرار بگیرد.

هر گردشگر سلامت سه برابر گردشگر معمولی هزینه میکند
در ادامه ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، تایید کرد: استان خراسان رضوی تنها استانی است که گردشگر آن سرازیر است و نیازمند تبلیغات زیادی نیست زیرا سالانه ۶ میلیون گردشگر خارجی با ۲۰ میلیت مختلف وارد استان خراسان میشوند.

وی اضافه کرد: گردشگری به دو بخش زیارت و سلامت تقسیم میشود. سال گذشته حدود ۲۰ هزار عمل جراحی توسط بخش سلامت در بیمارستانهای مختلف استان، به ویژه مشهد، انجام شده و به بیش از ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی خدمات سرپایی صورت گرفته که سرمایه و هزینه هنگفتی را با خود به مشهد وارد کردهاند زیرا هر گردشگر سلامت سه برابر گردشگر معمولی هزینه میکند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: در استان ۱۹۷۶ تاسیس گردشگری وجود دارد که ۸۰ هزار شغل را ایجاد کرده است. همچنین ۳۲ منطقه منطقه نمونه گردشگری و ۱۶روستا هدف گردشگری در استان وجود دارد.

مکرمی فر اضافه کرد: ۲۹۰ پروژه تاسیسات گردشگری با اعتبار بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی ۴۷٫۶ درصد در حال انجام است که تا سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری خواهد رسید و حدود ۱۰ هزار شغل دائم و ۳۰ هزار شغل غیرمستقیم را ایجاد خواهد کرد.

زائران در مشهد رها هستند و برنامه ای برای آنان وجود ندارد
در ادامه احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد، تصریح کرد: محور شهر مشهد زیارت است و علت نارضایتی سرمایهداران و مسئولین مرتبط، وجود مشکل در سیستم مدیریت و برنامهریزی است. میانگین ماندگاری زائر در مشهد ۲٫۸ روز است. زائری که به مشهد وارد میشود رهاست و هیچ برنامهای برای اوقات فراغت او وجود ندارد.

وی افزود: ما ظرفیت عظیم فردوسی و امام محمد غزالی را در مشهد داریم اما باید بستری فراهیم کنیم که مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرند. ما بیشتر از آنکه به بیرون نگاه کنیم باید به ظرفیتهای داخلی و موجود توجه کنیم.

انتهای پیام


منبع :: http://khorasan.iqna.ir



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بانک پاسارگاد