خراسان ما
سایر خبرگزاری ها

میزان التزام ما به ویژگی‌های جامعه نبوی، زمینه‌ساز تداوم اسلام است

میزان التزام ما به ویژگی‌های جامعه نبوی، زمینه‌ساز تداوم اسلام است

گروه معارف: معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) مشهد با بیان اینکه میزان التزام ما به ویژگی‌های جامعه نبوی زمینه ساز تداوم اسلام است، گفت: وظیفه اندیشمندان، مراکز علمی و حوزه های علمیه در این خصوص بسیار سنگین است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علیرضا بی‌نیاز، معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه مشهد، امروز هشتم آذر ماه در افتتاحیه همایش بین‌المللی «بازخوانی تمدن اسلامی در جهان شهر معنوی» در مجتمع فرهنگی آفتاب، اظهار کرد: رسیدن به آرمان‌شهر معنوی و مدینه فاضله از آرزوهای همه بزرگان دینی و غیر دینی بوده است و همیشه آنان برای تحقق این امر تلاش کرده‌اند.

وی ادامه داد: از نگاه دینی، این تلاش از بدو خلقت انسان و از زمان حضرت آدم شروع شده و تا زمان خاتم انبیا به نتیجه کامل خود می‌رسد. بخشی از این آرمان شهر نبوی در این عالم خاکی محقق و اجرایی شده است و بخشی از آن نیز منتظر اجرایی‌شدن است و ما خود را منتظران و مقدمه‌سازان چنین جامعه آرمانی می‌دانیم.

آرمان‌شهر مهدوی، محقق‌الوقوع است

حجت‌الاسلام بی نیاز بیان کرد: آرمان‌شهر مهدوی، محقق‌الوقوع است. در زمانی به سر می بریم که بنا به دلایلی ناچار به تحمل غیبت وجود امام عصر(عج) هستیم و این امر خود باعث شده تا عملیاتی شدن این جامعه آرمانی را به تأخیر بیفتد؛ در واقع آرمان‌شهرری اسلامی، همان جامعه دینی است که خداوند برای ما مقرر کرده است. دانشمندان اسلامی تلاش بسیاری برای محقق کردن این آرمان شهر هستم کرده اند.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه مشهد با اشاره به اینکه آرمان‌شهر آرزوی همگانی است، گفت: شهر نیکان، مدینه سعیده، مدینه فاضله و… تعابیر مختلفی است که در مورد آرمان شهر وجود دارد. همه این تعابیر در معنا متفاوت است ولی از یک حقیقت والا پیروی می کنند.فرهیختگان از هر مکتبی دنبال این آرمان شهر بوده اند، البته در طول تاریخ اندیشمندان شیوه‌های مختلفی را برای تبیین این آرمان شهر در امتحان کرده اند.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) مشهد تشریح کرد: متفکران جهان اسلام با ذکر سرگذشت بزرگان، اخبار و حوادث عبرت آموز سعی کردند با تشبیه و تمثیل در تبیین این آرمان شهر داشته‌اند.

وی ابراز کرد: طرح جامعه آرمانی براساس آیین‌های آسمانی و الهام‌پذیری از قوانین الهی برای بشر است. هم در نگاه دینی و هم در نگاه غیر دینی  تلاش های بسیاری برای تبیین مدینه فاضله کرده اند. آرمان شهر واقعی و مدینه فاضله، مدینه‌ای دینی والهام‌گرفته از قوانین الهی است.

حجت الاسلام بی‌نیاز ادامه داد: حکومت براساس اخلاق، عدالت، برابری، مساوات، آزادی و فضایل اخلاقی، از مواردی است که در آرمان‌شهر به دنبال آن هستیم. همه انبیا به صورت عام اهداف مشترکی در رسالت خود داشته‌اند؛ ایجاد برابری، مساوات، احترام، حق مشارکت مردم و.. از جمله اهداف مشترکی است که در رسالت انبیا مورد توجه بوده است. می‌توان گفت بعثت انبیا برای رسیدن به جامعه آرمانی بوده است.

جدایی دین از سیاست و اجتماعٰ، مولود جامعه ی آرمانی غرب

معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه مشهد اظهار کرد: همه هم در جامعه غربی و  هم در جامعه دینی به دنبال آرمان‌شهر و جامعه ایده هستند. تقابلی بین آرای دینی و آرای غربی وجود دارد. هنگامی که اروپائیان از عصر رنسانس خداحافظی کردند همزمان با دین نیز خداحافظی کردند. جامعه آرمانی غربی دین را از صحنه اجتماعی مردم کنار زد. آنان معتقد هستند که دین صلاحیت در امور اجتماعی را ندارد ویا اینکه دین امری فردی است و اصلا ربطی به جامعه ندارد، عده‌ای هم بر این باورند که در شأن دین نیست که در امور اجتماعی دخالت کنند. نتیجه این افکار جدایی دین از سیاست و اجتماع شد.

حجت‌الاسلام بی‌نیاز ادامه داد: با حصر دین از زندگی اجتماعی مردم، مکاتبی در غرب شکل گرفت که برخی از آنها خیلی سریع از بین رفت ولی برخی از‌آن ها هنوز وجود دارند. برخی از این مکاتب واندیشه‌ها درغرب، دینی دین را از سیاست جدا کردند.

در تمدن اسلامی، دین در تمام زوایای زندگی انسان نقش دارد

معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه مشهد با تأکید بر این که دین در تمام زوایای زندگی انسان نقش دارد، ابراز کرد: حضور دین در لحظه لحظه‌ زندگی مسلمانان قابل درک است.

وی تشریح کرد: غرب با فکر اینکه پیشرفت کرده است آرا و اندیشه ‌های خود را در شرق عرضه کرد. اندیشه‌های غربی، در غرب موفق شد تا دین را از صحنه زندگی مردم خارج کند اما در شرق نتوانست، اما نفوذ انحصاری دین را در شرق شکستند.

حجت الاسلام بی‌نیاز ادامه داد: در قرون اخیر جهان اسلام رقیب تازه‌نفس غربی را در مقابل تفکر دینی و اسلامی و در راستای عملیاتی‌سازی آرمان‌شهر نبوی و مهدوی در پیش روی خود می‌بیند؛ لذا اختلافات بین این دو اندیشه است.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه مشهد با طرح این سوال که آیا جامعه دینی جامعه‌ای است که مردم آن فقط مسلمان و متدین باشند، گفت: جامعه دینی به جامعه‌ای گفته نمی‌شود که مردم همه مسلمانان باشند؛ بلکه به جامعه‌ای اطلاق می شود که اکثریت مردم مسلمان باشد و در روابط اجتماعی خود براساس مبانی دینی رفتار کنند، این جامعه دینی و اسلامی است.

وی گفت: در این جامعه دینی ـ اسلامی غیرمسلمانان هم می‌توانند زندگی کند، همانند زمان پیامبر(ص) و حضرت مهدی(عج) که زندگی افراد غیرمسلمان در جامعه اسلامی امکان‌پذیر است. زمانی جامعه اسلامی ـ دینی خواهیم داشت که تعاملات اجتماعی و روابط مردم براساس موازین دینی و شرعی باشد.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) مشهد گفت: برای ایجاد مدینه فاضله اسلامی از نگاه اسلام و تشیع  سه مقطع حیاتی وجود دارد؛ اولین مقطع بعثت رسول اکرم(ص)، دومین مقطع در آرمان شهر معنوی غدیر است که با ولایت و امامت در شکل گیری مدینه فاضله کمک خواهد کرد و سومین مقطع بعد از عصر غیبت و در زمان ظهور امام زمان(عج) است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به جامعه آرمانی اسلامی که محقق‌الوقوع است نیاز به محورهایی است، احتیاج به قوانین و مقرراتی داریم که از طریق وحی به ما رسیده، تفسیر معصومانه از این قوانین واجرا و مدیریت معصومانه از جمله این محورها است.

حجت‌الاسلام بی‌نیاز با عنوان این مطلب که اگر انحرافات بعد از پیامبر(ص) به وجود نمی‌آمد مشکلی نبود و جامعه آرمانی محقق می‌شد، ادامه داد: هر چقدر در دوران معاصر با جامعه نبوی هماهنگ‌تر باشیم به جامعه آرمانی نزدیک‌تر هستیم  و هر چقدر از این ویژگی‌ها فاصله بگیریم از جامعه آرمانی اسلام فاصله گرفته‌ایم و زمینه فراموشی اسلام را فراهم خواهیم کرد.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) مشهد اظهار کرد: میزان التزام ما به ویژگی‌های جامعه نبوی، زمینه‌ساز تداوم اسلام  است. وظیفه،  اندیشمندان، مراکز علمی و حوزه های علمیه بسیار سنگین است لذا برگزاری این‌گونه همایش‌ها  ما را در رسیدن به جامعه ایده‌آل و آرمان‌شهر کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد: ما به سبب دلایلی در عصر غیبت به سر می‌بریم و مدیریت معصومانه و عملیاتی‌سازی معصومانه جامعه آرمانی محقق نشده است. ائمه برای تفسیر قوانین شاگردانی را تعلیم داده‌اند و  ترتیب این شاگردان در زمان قبل از عصر غیبت شدت گرفت.

حجت الاسلام بی‌نیاز اظهار کرد: در نبود حجت خدا، فهم دین از طریق فقها است و فهم صحیح شریعت از طریق فقهی امکان‌پذیر خواهد بود و ما اگر خواهان جامعه ایده‌آل هستیم باید خود مردم به درجه‌ای از کمال و فهم برسند تا عدالت اجرایی شود.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) مشهد بیان کرد: عصر غیبت، عصر فقدان معصوم است و فقها در نیابت از معصوم مسئولیت حرکت مردم و جامعه را به سوی رشد و کمال دارند. امروزه ولایت فقیه که نزدیک‌ترین فرد به امامان معصوم(ع) و علما است به نیابت از معصوم این وظیفه را برعهده دارد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بانک پاسارگاد